fredag den 21. oktober 2011

Chokolademousse med råmarinerede jordbær på hasselnød-kaffe crumple

Denne ret er egentlig "lidt" min egen kreation. Selve de to del elementer - chokomoussen og crumplen - er bestemt ikke min opfindelse. Men at sætte dem sammen - har jeg ikke lige stødt på i div. kogebøger eller på nettet.

Jeg synes selv at det giver et interessant sammenspil med den let bittre crumple pga. kaffen, og så den søde mousse med friske og smagsfulde bær på toppen.

Opskrift:


Chokolademousse

  • 125 g. god mørk chokolade
  • 100 g. past. æggeblommer
  • 75 g. sukker
  • 1 1/4 dl. past. æggehvider
  • Saft fra en ½ appelsin
Hasselnød-kaffe crumple
  • 2 store håndfulde hasselnødder
  • 1 spsk. friskmalet kaffe
  • 1 spsk. sukker
Råmarinerede jordbær
  • Saften fra 10 store jordbær
  • Så mange jordbær som nu skal bruges til pynt
Jordbærene skal laves et stykke tid i forvejen - sammen med moussen.
Tag de 10 jordbær og læg dem i en gryde med låg over eller i et ildfast fad med bagefilm over.
Sæt det i ovnen ved svag varme (ca. 100 grader) i ca. 20-30 min. Kig til det. Det er færdigt når saften fra jordbærene er trukket ud og jordbærene ser "kedelige" ud.
Det er saften som skal bruges nu. 
Læg de jordbær som skal bruges til pynt i en pose og hæld saften over. Luk til og læg det i kølskabet indtil de skal bruges.

Chokolademoussen laves ved at man smelter den mørke chokolade i en gryde eller over varmbad.
Pisk æggeblommer og sukker til en tyk, hvidlig æggesnaps.
Pisk æggehviderne til en sej og luftig masse.
Kom æggesnapsen op i den lune, smeltet chokolade og rør godt rundt. Tilsæt saften fra appelsinen og rør godt rundt igen.
Tilsæt 1/3 af æggehviderne op i massen og rør godt rundt. 
Vend forsigt den sidste del af hviderne i massen - så den forbliver let og luftig.
Sætte moussen i køleskabet indtil det skal bruges (min. et par timer før).

Crumplen laves ved at du blender hasselnødderne så de er nærmest pulveriseret. Tilsæt den frisk-malet kaffe og blad det godt rundt. Tilsæt sukker og bland godt rundt igen.
Læg massen godt fordelt på en bradepande eller et stykke bagepapir. Bag det ved 170 grader i 7 min.

Og så er det bare at anrette. Jeg synes at retten klæder sig ved at have let piske flødeskum oven på moussen.

Velbekommen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar